Vă plac thriller-ele? Cum siguranță că da. În cazul ăsta, să nu vă plictisiți de moarte, vă dau o pastilă pentru un mic interludiu. Așa că o să vorbim despre impozitele aplicate în 2015 pe proprietățile din Popești-Leordeni.

Anul acesta m-am grăbit să-mi plătesc impozitul. Nu am făcut asta pentru a beneficia de discount-ul de 10%, nici pentru a ajuta orașul să se dezvolte. Am vrut să scap pur și simplu de o cheltuială, programată coerent în bugetul familiei. Ocazia a fost numai bună pentru a face un duș rece: în Popești-Leordeni taxele și impozitele aplicate persoanelor fizice sunt mult mai mari decât în zone precum Piața Iancului sau Primăverii ( …că tot le place unora să facă niște comparații de toată jena! ). Atunci am aflat și motivul pentru care am fost obligat să scot din

Așa se deschide raportul întocmit de Curtea de Conturi Iflov la Primăria din Popești-Leordeni. Ați avut până acum siguranța că banii voștri sunt cheltuiți cum trebuie? Nu, nu ați avut această garanție? Stați liniștiți...biștarii voștri sunt atent investiți...adică după bunul plac al celor care conduc urbea!
Așa se deschide raportul întocmit de Curtea de Conturi Iflov la Primăria din Popești-Leordeni. Ați avut până acum siguranța că banii voștri sunt cheltuiți cum trebuie? Nu, nu ați avut această garanție? Stați liniștiți…biștarii voștri sunt atent investiți…adică după bunul plac al celor care conduc urbea!

buzunar un purcoi de bani: cică ăia de la Curtea de Conturi i-au obligat pe aleșii locali ai neamului popeștean să umble la problema asta, să aibă grijă ca birul să fie pe măsura perspectivelor mărețe pe care le are localitatea. Bine, mă… am zis atunci. Așa să fie, câteodată merge și un lup să fie mâncat de cioară!

Doar că de-al dracu’ lup ce-am fost, nu am acceptat să mă ciugulească cioara asta. De ce? Am aflat că mai mâncase un lup și îi puțea și gura: nesimțita nu se spălase nici pe dinți. Așa că i-am trântit un “Hai sictir!” și m-am pus pe căutat alica numai bună să o eutanasiez. Mă fraților, și se învârti prostu’ ce se învârti, și găsi alica bună pentru pușca împotriva ciorii. De unde credeți voi că veni ditamai parastasu’? … de la Curtea de Conturi mă, fraților. Aia de obligă ciorilii astea vospise să umble cu fofârlica mică prin sat!

Și ce credeți voi că zi-se, mă, Curtea – asta – de Conturi. Cică făcu un control la minunăția de Primărie din Popești-Leordeni taman la început de an 2014. Și ce constată? Multe, mă! Mai pe românește, îi prinse pe fostul și actual cu chiloții rău de tot trași…sub vinele curului, mă! Cum vine asta? Hai că vă spui acu, fir-ar a dracului de cioară ia să fie…

Am să mă refer doar la Impozite acu. Asta ca să știe tot țugulanul care făcu biru’ pe 2015.

Conform extrasului înaintat de către Curtea de Conturi în aprilie 2014, printre multe altele, la Primăria Popești-Leordeni, se descoperă următoarele lucruri legate de taxe și impozite ( nm.: sunt doar câteva, vă asigur!):

(…)

2. Deficiențe cu privire, atât la modul de impunere a întregii materii impozabile de pe raza orașului, cât și la modul de instituire a nivelului impozitelor și taxelor locale prin hotărâri ale Consiliului Local, după cum urmează:

– neinstituirea, prin HCL, a unor taxe impuse , atât de Codul Fiscal ( cotă taxă hotelieră, taxe pentru vehicule lente, taxe speciale ), cât și de Legea Nr 101 / 2006 a serviciilor de salubrizare a localității ( în cazul celei din urmă)

– stabilirea eronată ( prin HCL/2011) și aplicarea ( până în prezent) în cazul persoanelor juridice, a unei cote de 20% la calculul impozitului pentru clădirile care nu au fost reevaluate în ultimii 5 ani, în condițiile în care, cadrul legislativ specific de reglementare stabilea o cotă cuprinsă între 30% și 40%, fapt ce a condus la diminuarea implicită ( în perioada 2012-2014) a drepturilor reale de creanță ale bugetului local ( este vorba doar de cele a căror valoare a putut fi estimată în timpul misiunii de audit!!!)

– reglementarea eronată / retroactivă / cu încălcarea cerințelor impuse de Codul Fiscal ( prin două HCL-uri a căror aplicabilitate s-a menținut din anii 2009-2010 și până în prezent ) a unei reduceri de 20% ( astfel neschimbată din anul 2006) a obligației ce revenea persoanelor fizice cu privire la plata impozitului pe clădiri și a taxei pe teren, fapt ce a generat un impact negativ deosebit de mare ( estimat la 3.327.225 lei – pe perioada 2010-2014) asupra veniturilor entității

– erori în modul de stabilire a impozitului pe clădiri ( determinate de persoanele fizice) precum și a impozitului pe terenuri ( situate în intravilan “curți-consttrucții” ), generate de determinarea necorespunzătoare a coeficientului de corecție aferent categoriei de folosință, rangului localității și/sau zonei fiscale ( estimate din perioada ultimilor 8 ani, la o valoare totală de 9.238.080 lei – din care 66% reprezintă reducere de impozit pe teren intravilan – curți-construcții deținute de persoane juridice ) (nm. Trăiacă investitorii noștri, în frunte cu familiile ultimilor 2 primari!)

3. Deficiențe privind modul de stabilire al taxelor pentru autorizațiile de construcție de verificare ( pe perioada de valabilitate a autorizației de construire ) a gradului de realizare a lucrărilor ( în scopul identificării datei de la care clădirile sunt supuse impozitării), precum și a modului în care se stabilește nivelul final al taxei ( regularizarea acesteia la recepția lucrărilor) și, respectiv, impozitul pe clădirile nou construite de către persoane juridice ( pag 33-36 din Procesul verbal de constatare). Se reține în acest context că, dintr-un număr de 11 dosare de autorizare luate în analiză, au fost identificate nereguli la 82% dintre acestea, respectiv 9 dosare, ocazie cu care s-a estimat o subevaluare a nivelului de venituri de această natură, cu 83.390 lei ( sumă la care se impune și stabilirea accesoriilor aferente)

4. Nestabilirea taxelor pe terenurile din proprietatea unității administrativ-teritoriale și ale statului, terenuri concesionate/ închiriate/ date în administrare ( pag. 36-42 din Procesul verbal de constatare).

Se impune precizarea că datorită dezinteresului/ neglijenței manifestate de unii salariați ai entității, care au blocat transmiterea documentelor justificative  ( în baza cărora trebuia să se facă impunerea concesionarilor Agropol S.A. și Leoser S.A, cu care ADP a încheiat astfel de contracte) spre Serviciul de impozite și taxe locale, s-au prescris drepturi de creanță ale Bugetului Local, în valoare totală de 308.154.65 lei, din care:

–  294.651 lei pentru taxa prescrisă terenului concesionat la SC Agropol Popești S.A.

– 13.503.65 de lei pentru taxa prescrisă terenului concesionat la SC Leoser S.A București

De precizat că în timpul și urmare a misiunii de audit, s-a procedat la determinarea de către entitate , pentru perioada 2009-2014 a valorii aferente taxei pentru terenurile concesionate / închiriate / administrate / date în folosință de către ADS și UATO Popești Leordeni, taxa s-a situat la nivelul sumei de 908.003 lei, din care 314.078 lei reprezintă accesorii ( calculate până la 06.03.2014)

Colac peste pupăză, la nici două zile de la data la care am achitat impozitul pentru locuința achiziționată printr-un program bancar în acest “colț de Rai”, m-a oprit pe stradă un domn:  “Sunt consilier PSD, mă numesc XYZ. Aș vrea să vă spun că Petre Iacob nu e chiar așa de rău intenționat precum credeți dumneavoastră, însă nu pot să nu recunosc că uneori îl ia elanul și ia decizii aiurea. Așa s-a întâmplat cu treaba asta, cu impozitul. Că v-am citit pe Facebook ce ați scris… Aici a greșit, domnule! Dar nici nu suntem mai puțin vinavați decât el. Știți de ce? A venit la ședință și ne-a spus că trebuie să facem zonificarea, că așa ne obligă Curtea de Conturi. Asta se întâmpla în mai 2014. Atunci ne-a spus că a introdus Zona A. Nici nu ne-a prezentat criteriile folosite la realizarea zonificării. Ne-a spus doar că în Zona A nu a băgat decât Piața Sf.Maria și Primăria. Că restul rămân la fel ca până acum. Cum astea două obiective nu trebuiau să creeze panică la plata impozitelor – fiind ale patrimoniului Adminsitrației Locale -, am semnat ca… primarii, domnule. Toți consilierii au făcut asta, indiferent de partid!” Recunosc, am rămas ca la dentist când mi-a povestit cum s-a decis mărirea substanțială a aportului meu la hoția girată de această instituție, la mizeriile constatate în cel mai mic amănunt de către Raportul Curții de Conturi. La fel de adevărat este că personajul în cauză a încercat să mă determine să nu public spovedania făcută. I-am putut promite doar că nu o să îi divulg identitatea. Este prea mare nesimțirea, încât să poți închide ochii la asemenea epistole…

A urmat apoi întâlnirea cu Florin Preda, Adminstratorul Public al localității. L-am abordat despre subiect.

– Este adevărat că raportul Curții de Conturi, din aprilie 2014, revizuit prin controlul din ianuarie 2015, a dus la descoperirea unor grave nereguli în gestiunea Primăriei?

– Nu, nu-i chiar așa. Multe dintre ele le-am contestat în Instanță ( spune Preda)

– Totuși, sunt lucruri, precum modul în care au fost aplicate impozitele, a modului în care voit nu s-au încasat sume colosale de bani de la diverse societăți comerciale cu care Primăria are raporturi contractuale, sunt lucruri foarte grave…

– Nu sunt lucruri care să se fi întâmplat doar în această administrație. Multe sunt dinainte…( spune Preda)

– Nu are relevanță. faptul că nu s-a cerut un audit, atunci când a fost preluată administrația, mai mult- conform raportului – au fost continuate erorile până în acest an – 2015-, nu-l absolvă cu nimic pe actualul administrator de problema de fond. Este la fel de vinovat… Cum comentați asta?

– Sincer…nu vă pot răspunde. Eu nu sunt jurist. Cu mine, dacă vreți, vorbiți despre lucruri care îmi intră în atribuții aici ( spune Preda)

Recapitulând cele de până acum, trebuie spus că în aprilie 2014 Curtea de Conturi a realizat un control la Primăria Popești-Leordeni. A descoperit lucruri ( în opinia mea!) foarte grave, milioane de euro ducându-se pe apa sâmbetei în ultimul deceniu. Ce a dispus Curtea de Conturi? Ca până în octombrie 2014 primarul Petre Iacob să pună echipa pe care o conduce la treabă: să identifice vinovații, să deschidă cauze penale ( unde e cazul!) și să înceapă recuperearea imensului prejudiciu constatat!

Curtea de Conturi a revenit în ianuarie 2015 pentru a observa cum au fost rezolvate problemele descoperite la controlul precedent. Întrebarea pe care mi-o pun este: ce au făcut procurorii DNA în acest răstimp? Au dormit în ghete sau au stat ascunși în baie din cauza unei indigestii provocate de disputele politice existente la nivel național?
Curtea de Conturi a revenit în ianuarie 2015 pentru a observa cum au fost rezolvate problemele descoperite la controlul precedent. Întrebarea pe care mi-o pun este: ce au făcut procurorii DNA în acest răstimp? Au dormit în ghete sau au stat ascunși în baie din cauza unei indigestii provocate de disputele politice existente la nivel național?

Ce credeți că au făcut aleșii noștrii în răstimp? Haideți să spicuim din concluziile Raportului întocmit de Curtea de Conturi în ianuarie 2015:

Anexa 1: Gradul deosebit de scăzut ( 10.71%) de încasare a impozitelor și taxelor locale restante, datorate de contribuabili persoane fizice și juridice ( pag 6-7 din Procesul verbal de constatare nr. 90.066/03.12.2013), fapt genrat, în principal, de neaplicarea tuturor formelor succesive de executare silită a creanțelor bugetare restante ( entitatea rezumându-se la înștiințări către debitori). ( nm. Doar se apropie alegerile, nu-i așa?)

– Multiple nereguli cu privire la modul de inventariere, evaluare, reevaluare și înregistrare în contabilitate a bunurilor aparținând domeniului public și privat al entității ( pag. 2-20 din Procesul verbal de constatare nr.9534, din data de 14.03.2014)

1.2. Deficiențe cu privire, atât la modul de impunere a întregii materii impozabile de pe raza orașului, cât și la modul de instituire a nivelului impozitelor , taxelor locale, prin hotărâri ale consiliului local ( pag. 20 – 30 din Procesul verbal de constatare), după cum urmează. În urma controulului din aprilie 2014 remarcăm în continuare că este obligatorie reanalizarea temeinică și aprofundată ( cu mult mai multă implicare din partea conducerii UATO și a personalului cu atribuiri pe acest segment de activitate), a drepturilor de creanță fiscale ( de natura impozitelor și taxelor locale) ale entității rezultate din impunerea întregii materii impozabile de pe raza orașului, întreprinderea tuturor măsurilor legale de institurire, stabilire, evidențiere, urmărire, încasare integrală și la termen a acestora. Se impune în acest sens acordarea unei atenții deosebite în ce privește:

– asigurarea concordanței între datele reflectate în evidențele fiscale, la nivelul tuturor serviciilor / compartimentelor funcționale imlicate

– instituirea ( prin HCL) taxelor impuse de Codul Fiscal și de Legea nr. 101/2006 a serviciilor de salubrizare a localității ( respectiv co-taxa hotelieră; taxe pentru vehicule lente; taxe speciale, taxe de salubritate)

stabilirea unui cuantum corect al impozitului pe clădiri, corespunzător valorii reale, de piață a acestora ( unde scrie domnule primar că valoarea acestei zone se apropie de cea din Primăverii? Sau treaba asta e valabilă doar când vă puneți cățeii să latre prin comentarii de toată jena?)

(…)

Stabilirea cauzelor care au generat multitudinea și gravitatea deficiențelor / abaterilor surprinse în raportul de audit pe acest palier de activitate, și luarea măsurilor legale ce se impun împotriva persoanelor în sarcina cărora se reține vinovăția pentru diminuarea drastică și total nejustificată, a drepturilor de creanță ale Bugetului local.

(….)

Pentru persoanele juridice care au beneficiat de cota de impozit redusă cu 10% față de minimul legal, la impozitul pe clădiri nereevaluate în ultimii 5 ani ( 41 de persoane juridice, în anul 2014), s-a stabilit cu ocazia verificării suna de 4.808.408 lei ( Anexa nr.8)

Două lucruri am să mai punctez, pe seama aplicării taxelor și impozitelor în Popeștiul vieții. Ambele, firește, le extrag din Raportul realizat pe 16 ianuarie 2015 de către Curtea de Conturi.

Scriam mai sus despre faptul că “se reține că dintr-un număr de 11 dosare de autorizare luate în analiză, au fost identificate neregului la 82% dintre acestea, respectiv 9 dosare, ocazie cu care s-a estimat o subevaluare a nivelului de venituri de această natură, cu 83.390 de lei ( sumă la care se adaugă și stabilirea accesoriilor aferente) ” Ce s-a realizat în aproape un an de la controlul Curții de Conturi?

Ei bine, mai nimic nu s-a făcut în sensul îndreptării problemlor reliefate de organul de control. Iată ce se scrie în raportul sin 16 ianuarie 2015:

“Ordonatorul principal de credite va întreprinde măsuri urgente pentru organizarea și desfășurarea activității de evidențiere, urmărire și colectare a creațelor bugere provenite din taxe pentru autorizațiile de construcție. În sensul celor de mai sus, și al asigurării disciplinei în construcții, va dispune efectuarea de verificări aprofundate a situațiilor din teren ce impun recepții, respectiv regularizări de taxe și, implicit, actualizarea și recuperarea operativă de la cei în cauză, a debitelor astfel rezultate și accesoriilor aferente (…) se va asigura o permanentă corelare între evidențele scriptice și situația faptică, precum și analizarea periodică a rezultatelor obținute.  Extinderea analizării și verificării tuturor dosarelor de autorizare construcții necuprinse în eșantionul selectat, precum și a celor aferente în ultimii 5 ani (…)”

Spectacolul este și mai mare când ajungem la punctul care face referire la recuperarea acelor sume colosale, datorate de către giganți agricoli precum Agropol S.A. și Leoser S.A. Haideți să vedem ce au făcut aleșii locali în acest sens:

“Nu s-a întreprins nimic pentru ducerea la îndeplinire a acestei hotărâri”

Cu alte cuvinte pe reprezentanții Primăriei i-a durut fix în vârful puții de faptul că localitatea a fost prejudiciată cu sume așa de importante. Le mai țineți minte? Hai să vi le reamintesc!

 

“Obligațiile fiscale reprezentând taxa pe teren aferentă acestor concesiuni / pag xînchirieri / administrări, neîncasate la Bugetul Local pe perioada ultimilor 5 ani, se situează la nivelul sumei de 908.002,91 lei, pentru care s-au calculat ( până la data finalizării misiunii de audit) accesorii aferente de 314.078,12 lei, după cum urmează:

– în cazul celor 27 de concesionări: 103.857,10 lei +   25.427,31 lei

– în cazul SC Leoser S.A.                     67.518,27 lei +   26.311,27 lei accesori

– în cazul Agropol S.A.                       736.627,54 lei + 262.294,54 lei accesorii  concesionar care a dispus 7 declarații de impunere , cu o întârziere de 8 ani (!!!) de la data încheierii contractului).

Se impune precizarea că datorită dezinteresului/neglijenței manifestate ( nm. CHIAR ATÂT SĂ FIE?) de unii salariați, care au blocat transmiterea documentelor justificative ( în baza cărora trebuia să se facă impunerea celor doi concesionari cu care ADS a încheiat astfel de contracte), spre Serviciul Taxe și Impozite și Taxe Locale, s-au prescris drepturi de creanță ale Bugetului Local, în valoare totală de 308.154, 65 de lei!

Așadar sumele pierdute sau nerecuperate voit de către Primăria din Popești-Leordeni sunt amețitoare. Însă, vă asigur că ce am publicat aici reprezintă o mică zgârmătură în căcărează făcută de cioara care umblă vopsită prin satul popeștean ( mă refer la administrația locală!). Vor urma și alte dezvăluiri, dar voi continua să public și cele pe care le-am discutat – la nivel de dezvoltare a infrastructurii în partea de Vest a orașului – cu Administratorul Public Florin Preda.

Pentru că tot suntem într-un loc în care mizeria e mai importantă decât transparența, în care prostituția morală e ridicată la rang de cinste în raport cu virtutea, spun doar atât: domnilor vă jucați cu curul gol pe lângă puța sculată! Așa că…

 

 

PS. Cu o lună în urmă, un domn cu valențe de gentilom popeștean spunea așa “Ovidiu nu mai amenința oamenii, ne îngrozești cu comportamentul tău!” Domnul X, nu merită să-i dau numele, ar trebui să se privească în oglindă, să-și tragă două palme, și să o ia la galop spre primărie. Acolo…vede el ce-o face cu cei pe care i-a tot apărat și s-a îngrozit așa de tare numai de amenințările mele…În fond este vorba doar de acte, iar amenințarea nu o reprezint eu, ci LEGEA!

 

5 COMMENTS

  1. Asadar, cum ramane? Noi platim ca prostii matrapazlacurile facute de astia? Nu ii putem da in judecata, sa plateasca nominal (material, cu inchisoarea, nu ma intereseaza) cei care au gresit? Tot fraierul de rand sa plateasca si de data asta?!

    • Milena daca te referi la impozitul pe proprietate, ei bine el se plateste oricand pe parcursul unui an calendaristic. Daca il platesti pana la 30 martie, atunci beneficiezi de o reducere de 10%!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here